Een veilige werkplek voor iedereen!
Een veilige werkplek waarbij rekening wordt gehouden met de 1,5 meter en desinfectie maatregelen; dat willen we allemaal. Tot 1 januari 2021 (of zoveel langer als nodig is) werken we vanuit huis. Uitzonderingen zijn de cruciale functies waarbij aanwezigheid op het kantoor een vereiste is. En, wanneer medewerkers dan op het kantoor zijn, dan moet werken zo veilig mogelijk kunnen. Dat geldt niet alleen voor eigen medewerkers, dat geldt ook voor externen.
Voor iedere medewerkers geldt dat vragen als "Zijn er schoonmaakmiddelen om de werkplek even te reinigen", " hoe gaan we om met gezamenlijk gebruik van muizen en toetsenborden?", "Wordt het bureaublad iedere keer schoongemaakt wanneer er een andere medewerker gaat zitten?" belangrijk zijn. En dan hebben we het nog niet eens gehad over looproutes, schoonmaken van deurklinken, uitgiftepunten van horeca, de toetsen van de koffiemachine. Na ruim een half jaar hebben we daar wel de werkroutines in gevonden.
Externen en een veilige werkplek
Opdrachten aan externen moeten het liefst zo snel mogelijk worden uitgevoerd. Zeker wanneer het gaat om onderhoud of werk aan informatiesystemen. We hebben gemerkt dat beschikbaarheid van de informatiesystemen onmisbaar is in het blijven leveren van diensten en producten aan burgers, bedrijven en belanghebbenden.
Externen komen op verschillende plaatsen in het land en willen geen besmettingen overbrengen of juist oplopen. Soms kiezen externe medewerkers ervoor om niet fysiek op een kantoor te komen omdat onvoldoende zekerheid kan worden geboden op een veilige werkplek. Dat is soms lastig, echter zeker te respecteren.
Verantwoordelijkheid van iedere organisatie
Wij hebben in de afgelopen half jaar gemerkt dat iedere organisatie verschillend omgaat met corona maatregelen. Dat maakt een veilige dienstverlening door externe partijen soms niet mogelijk.
Bij het RIVM en verschillende ARBO diensten zijn checklists te downloaden waarin is beschreven hoe om te gaan met een veilige werkplek. Enkele voorbeelden van tips:
Worden de contactoppervlakken veelvuldig schoongemaakt;
Is het duidelijk waar de plekken zijn waar de handen kunnen worden gewassen;
Worden werkplekken (dus ook stoelleuningen, muizen, toetsenborden, aanuitknoppen van thin-clients en beeldschermen) goed gereinigd na ieder gebruik;
Kan de 1,5 mtr worden aangehouden of is er een mogelijk, wanneer het te druk is, ergens anders te gaan zitten;
Advies van de GV
In onze rol als belangenbehartiger van onze leden hebben we hierover gesproken in ons bestuur en zijn tot de conclusie gekomen dat voor een goede en corona veilige dienstverlening het belangrijk is dat een goede en veilige werkplek wordt geboden aan externen. Zo kunnen zij hun werkzaamheden uitvoeren op een in deze tijd passende veilige manier.