Al een geruime tijd wordt gesproken over het beste moment van het vervangen van software. Zeker wanneer er al nieuwe functionaliteit beschikbaar is. Bekende bedrijven zoals Microsoft of Apple geven duidelijk aan wanneer een product het levenseinde heeft bereikt en er daarna, enkel nog maatwerk ondersteuning op afspraak mogelijk is.
Adviesrapport Uitvloeiregeling Software
Al een geruime tijd wordt gesproken over het beste moment van het vervangen van software. Zeker wanneer er al nieuwe functionaliteit beschikbaar is. Bekende bedrijven zoals Microsoft of Apple geven duidelijk aan wanneer een product het levenseinde heeft bereikt en er daarna, enkel nog maatwerk ondersteuning op afspraak mogelijk is.
Een gezamenlijke werkgroep van de GV en PinkRoccade hebben over dit onderwerp een adviesrapport uitgebracht.
Ook bij de vereniging kwamen vragen binnen of er ook afspraken over dit onderwerp waren gemaakt met PinkRoccade. PinkRoccade zelf had ook de behoefte om hier meer duidelijkheid in te scheppen. Reden genoeg om in een werkgroep aan de slag te gaan om te zien of we over dit onderwerp een aantal regels en richtlijnen op papier konden plaatsen.
Het P&P overleg, waarin het bestuur van de GV en de directie van PinkRoccade deelnemen, heeft de opdracht voor de werkgroep geformuleerd waarna de werkgroep aan de slag is gegaan.
Als resultaat is een adviesrapport aan het bestuur van de GV en de directie van PinkRoccade verschenen waarin geadviseerd is om een set aan basisregels aan te houden waarin duidelijke en eenduidige termijnen voor onderhoud, uitlopend onderhoud (end-of-support) en maatwerk (extended support) zijn beschreven. Daarnaast om in de opzet van een business case hier al rekening mee te houden en dit vroegtijdig communiceren. Leden (klanten) kunnen dan in hun meerjarenbegroting al voorsorteren op tijdige vervanging.